الثلاثاء، 15 أكتوبر، 2013

Love and other Drugs*

 
Jamie Randall: I'm full of shit, okay? No I'm... I'm *knowingly* full of shit. Because, uh... because uh, uh... I have... I have *never* cared about anybody or anything in my entire life. And the thing is, everybody just kind of accepted that. Like, "That's just Jamie." And then you!... Jesus. *You*. You. You didn't see me that way. I have never known anyone who actually believed that I was enough. Until I met you. And then you made me believe it, too. So, uh... unfortunately... I need you. And you need me.
Maggie Murdock: No I don't.
Jamie Randall: Yes you do.
Maggie Murdock: No I don't.
Jamie Randall: *Yes*, you do.
Maggie Murdock: Stop it, stop saying that.
Jamie Randall: You need someone to take care of you.
Maggie Murdock: No, I don't!
Jamie Randall: Everybody does.
Maggie Murdock: I'm gonna need you more than you need me.
Jamie Randall: That's okay.
Maggie Murdock: [crying] No it's not! It isn't *fair*! I have places to go!
Jamie Randall: You'll go there. I just may have to carry you.
Maggie Murdock: ...I can't ask you to do that.
Jamie Randall: You didn't... Let's just say in some alternate universe, there's a couple just like us, okay? Only she's healthy and he's perfect. And their world is about how much they're going to spend on vacation or who's in a bad mood that day, or whether they feel guilty about having a cleaning lady. I don't want to be those people. I want us. You. This. 
Jamie Randall: [Last lines] I used to worry a lot about who I'd be when I grew up. You know, like how much money I'd make or, umm, like some day I'd become some big deal. Sometimes, the thing you want most doesn't happen. And sometimes, the thing you never expect does. Like giving up my job in Chicago and everything and deciding to stay and apply to med school. I don't know. You meet thousands of people and none of them really touch you. And then you meet one person and your life is changed... forever.
 ------------------------------
هذا المشهد من فيلم Love and other Drugs بطولة آن هاثاواي وجاك جلينهال تم عرضه عام 2010 .. الفيلم يحكي قصة مندوب مبيعات لشركة أدوية والمعروف أنه زير نساء ويدعى جيمي راندال.. يلتقي في إحدى المرات بماجي مردوك المريضة والتي تتردد على إحدى العيادات للحصول على أدوية لعلاج الأعصاب.. بعد محاولات عديدة ينجح في التقرب منها ويصبحان على علاقة تصر هي على أنها المتحكمة في كل تفاصيلها.. في إحدى المرات يكتشف جيمي أن ماجي تعاني من مرض باركنسون ولأنه يحبها ويعلم أنه لن يستطيع احتمال تطورات مرضها يبدأ معها رحلة البحث عن علاج.. لكنها لا تحتمل وتقرر تركه لكنه في النهاية يطلب منها العودة إليه لأنه في حاجة إليها..
الفيلم إجمالاً ليس جيداً لكن هذا المشهد رائع جداً.. فهو يسلط الضوء على حقيقة هامة.. فجيمي أحب ماجي ولم تعد بالنسبة له مجرد طرف في علاقة وهي كذلك.. وحبهما نبع من فكرة أن كل منهما تقبل الآخر ورأى فيه شيئاً يستحق أن يجعله يكمل حياته معه.. 
كذلك روعة المشهد تكمن في إصرار جيمي على البقاء مع ماجي ورغبة ماجي في التضحية من أجله.. فماجي كانت تشعر بالذنب من أنها لن تكون قادرة على منج جيمي الحياة الطبيعية التي يستحقها.. وهو يؤكد لها أنه بحاجة للتواجد معها وأنه راغب في احتمال كل ما ستمر به لأنها الوحيدة التي آمنت به ورأت أنه إنسان وليس مجرد شخص مليء بالتفاهات!
لا أنصح بمشاهدة الفيلم لكنني أطرح لنا جميعاً سؤال : 
كم فرد منا في إمكانه أن يتقبل شريك حياته كما هو وعلى استعداد لتحمل مرضه أياً كان؟! والسؤال الأهم هل الحب كافٍ لمنحنا القدرة على احتمال كل الصعوبات ؟!  



هناك تعليقان (2):

  1. كلمة حب أشبه بكلمة أكل صحي، لا يشيرون إلى ذات أو شئ واحد ولكن يشيرون لحزمة أشياء مجتمعة. فالواقع-من وجهة نظري- أن الحب هو مسمى شامل لكل شعور إنساني طيب يحمل خير أو يراد منه فائدة. ولو ظنناه هكذا ومارسناه ومورس معنا بهذا الشكل فأظنه سيكون كاف لمنحنا القدرة على إحتمال كل الصعوبات.
    أما مسألة تقبل شريك الحياة، فهي ترجع لطبيعة كل شخص على حدا وصعب أن يبت فيها بشكل جمعي، فهناك من قد يتقبل بحب ورضاً وإقتناع، وهناك من يتقبل شفقة، وهناك من يرفض..إلخ. فهذا يرجع لمقدرة كل شخص على الحب وعلى العطاء(الذي هو من الحب ولكن يحبذ ذكره بإسمه دوماً).
    ..
    كل عام وانت وكل الأسرة بخير.

    ردحذف
  2. هل تعلمين أنك عند الحديث عن فلم أو قصة ما لك أسلوب يشدني كثيرا؟
    لا أعلم كيف لك القدرة على جعلي أنسجم مع القصة تماما..

    ردحذف