الخميس، 19 يونيو 2014

اللي انكسر ما بيتصلحش !

فيه مثل بيقول : اللي اتكسر يتصلح !
بس الحقيقة إن المثل ده مش دايماً بيتحقق.. يعني مش كل اللي بيتكسر بينفع يتصلح مهما حاولت معاه.. بقالي كتير باحاول مع نفسي في حاجة اتكسرت جوايا عشان تتصلح.. وكل ما كنت بافتكر إنها اتصلحت وخلاص خفيت ألاقي إنه ده ما حصلش.. 
امبارح أخدت قرار إني أصلح شيء اتكسر في إطار نفس المحاولات لإصلاح الحاجة اللي اتكسرت.. والنهاردة رُحت أطلب من العامل إنه يصلحها قاللي لأ مش هاينفع، أنا معنديش الأدوات اللي تصلحها.. اترجيته وقلتله يدور تاني أو يعمل أي حاجة قاللي أنا آسف.. 
مش عارفة ليه حسيت إنها علامة على إن الحاجة اللي اتكسرت مش هتتصلح مهما حاولت مع رمزها ده.. وفكرت في حاجة تانية.. مش يمكن الطريقة اللي باحاول أصلح بيها غلط؟!.. يعني عشان أنا باحاول أصلحها مع نفسي وبس من غير ما أشوف الحاجة نفسها هل هتنفع تتصلح ولا لأ أو حتى تستاهل ولا لأ ؟!.. 
بس في الحقيقة أنا ما كانش يهمني تتصلح قد ما كان يهمني إني أرتاح من عبئها ووجعها.. بس على ما يبدو إنه مفيش فايدة !!

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق